Pijnlijke benen tijdens de overgang, wat kun je eraan doen?
Pijnlijke benen tijdens de overgang, wat kun je eraan doen?
5 min. leestijd

Pijnlijke benen tijdens de overgang, wat kun je eraan doen?

Lukt het je ook steeds minder goed om uit bed te komen? Voel je je stijf als je een tijdje stil hebt gezeten? Heb je pijn in je benen, je handen of je knieën? Bijna 50% van alle vrouwen heeft last van gewrichtsklachten tijdens de overgang. In de eerste jaren na de overgang nemen de klachten vooral toe, terwijl ze afnemen in de jaren na de overgang. Maar wat kun je er nu aan doen als je last hebt van pijnlijke benen tijdens de overgang? Wat kun je eraan doen om je klachten te verminderen?

Als je last hebt van pijnlijke benen tijdens de overgang, dan kan dit komen door spierpijn of gewrichtspijn. Tijdens de overgang verandert de spierspanning door dalende oestrogeenlevels, waardoor spierpijn ontstaat. Ook kan het voorkomen dat spierweefsel afneemt en minder elastisch wordt. Dit voel je als je in beweging komt.

Gewrichtspijn ontstaat ook door het dalen van de oestrogeen productie. Kraakbeen vormt een beschermende laag tussen je gewrichten. Dit maakt het mogelijk dat gewrichten net als een scharnier langs elkaar kunnen bewegen. Door het minder aanmaken van oestrogeen wordt het kraakbeen minder elastisch en dunner, met als gevolg dat alles niet meer zo soepel langs elkaar beweegt en pijn veroorzaakt.

Wat nu precies de oorzaak is van pijnlijke benen is moeilijk te achterhalen, aangezien je tijdens de overgang ook kans hebt op het ontwikkelen van reumatische aandoeningen, zoals bijvoorbeeld gewrichtsontsteking.
Klachten aan spieren en gewrichten worden daarom ook wel atypische overgangsklachten genoemd. Dit betekent dat deze klachten voor kunnen komen tijdens de overgang of tijdens de overgang kunnen verergeren, maar dat ze duidelijk niet alleen met de daling van oestrogeen samenhangen.

Zere knie tijdens overgangWat zijn de symptomen van spier-, en gewrichtsklachten?

Als je last hebt van pijnlijke spieren en gewrichten tijdens de overgang, dan kan dit de volgende klachten geven:

  • Als je een tijd hebt stil gezeten of net uit bed komt, ervaar je stijfheid of stramheid. Dit gaat vaak weer over als je in beweging bent gekomen;
  • Je kunt last van pijn hebben in de gewrichten wanneer je beweegt;
  • Vermindering in spierkracht;
  • Een krakend geluid bij het buigen van je knieën.

Als je veel last hebt van pijnlijke benen, dan ben je misschien geneigd om minder te gaan bewegen. Maar wist je dat je klachten daar alleen maar erger van worden? Je kunt spier-, en gewrichtsklachten tijdens de overgang het beste tegengaan door gezond te leven en vooral te blijven bewegen.

Het beste is om iedere dag minstens een half uur te bewegen, op een matig intensief niveau. Denk dan bijvoorbeeld aan zwemmen, fietsen, wandelen of tuinieren. Overdrijf het niet en luister naar je lichaam. Maak het niet te zwaar, maar ook niet te licht. Als je regelmatig beweegt voorkom je dat spierweefsel afbreekt en het helpt om botontkalking tegen te gaan.

Heb je last van pijnlijke benen, neem dan een warm bad of een warme douche. Dit zorgt ervoor dat je pijnlijke gewrichten en stijve spieren weer wat soepeler worden. Wat ook ontspannend werkt is een massage. Het werkt niet alleen ontspannend, het helpt je ook als je last hebt van andere overgangsklachten, zoals slapeloosheid of stress.

Wil je jouw lijf lenig houden en de stijfheid verminderen, probeer dan eens yoga. Als je daarnaast zorgt voor een gevarieerd eetpatroon met veel fruit, groenten, noten en onverzadigde vetzuren, dan voorkom je dat er ontstekingsreacties ontstaan in je gewrichten. Voedingsmiddelen als cafeïne, alcohol en suiker kun je het beste zoveel mogelijk vermijden.

Zorg voor voldoende ontspanning en rust en hou je gewicht onder controle. Als je overgewicht hebt, dan wordt er extra druk uitgeoefend op je gewrichten. Bewegen gaat ook gemakkelijker als je een gezond gewicht hebt.

Begeleiding vrouwen in de overgang

Wist je dat jouw voedingspatroon erg belangrijk is tijdens de overgang? Door het eten verminderen je overgangsklachten. Helaas bestaan er veel verschillende verhalen over wat gezonde voeding is en wat niet. Ik kan me daarom voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik kan jou helpen door middel van een persoonlijk voedingsplan. Mijn naam is Bianca Talens. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Ik begeleid vrouwen bij het afvallen tijdens de overgang.

Voedingsplan op maat

Aan de hand van jouw gezondheidsgegevens en bloedwaarden stel ik een voedingsplan op maat op. Mijn voedingsplan is gebaseerd op gezonde voeding; je vindt er daarom geen afslankpillen of eiwitshakes in terug. Ik geloof in natuurlijke producten, zonder toevoegingen zoals suikers en conserveringsmiddelen. Uit onderzoeken blijkt steeds maar weer dat diëten op de lange duur niet werken. Wat wel werkt is om je gehele voedingspatroon te veranderen, daar richten we ons dan ook op. Heb je interesse in een voedingsplan? Neem dan contact met mij op voor een gratis consult!

Direct contact

In de kennisbank van Bianca Talens vind je tientallen waardevolle blogs die relevant zijn voor vrouwen in de overgang. Heb je bijvoorbeeld deze blogs al gelezen:

Over de schrijver
Mijn naam is Bianca Talens. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met je over afvallen in de overgang. Ik spreek uit ervaring. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Duidelijk uitleg geven is mijn kwaliteit. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op!
Reactie plaatsen