voedingsadvies bij opvliegers - Bianca Talens
Voedingsadvies bij opvliegers
4 min. leestijd

Voedingsadvies bij opvliegers

Rond de 80% van de vrouwen krijgt tijdens de overgang last van opvliegers. Meestal nemen ze toe in de loop van de overgang en de helft van alle vrouwen heeft er nog last van na haar zestigste. Een opvlieger varieert van een rood gezicht en rode hals tot zweten en hartkloppingen en alle combinaties daartussen.

De verminderende en instabiele productie van het hormoon oestrogeen veroorzaakt opvliegers. De thermostaat van je lichaam, de hypothalamus, raakt hierdoor van slag en geeft als reactie hierop dat het lichaam warm is terwijl dit niet het geval is. Het lichaam reageert op het signaal door te willen koelen. Door middel van het verwijden van bloedvaten kan er meer warmte uit het lichaam via de huid verdwijnen. Dit betekent dat je gaat zweten, het hart gaat sneller kloppen en stijgt het bloed naar je hoofd. Hierdoor gaan je gezicht en hals rood kleuren.

Opvliegers zijn totaal onschadelijk, maar kunnen een enorme impact op je leven hebben. Meestal stoppen de opvliegers een tot twee jaar na de eigenlijke menopauze

Een opvlieger ‘s nachts noemen we ‘nachtelijk zweten’. Tijdens de dag zijn er veel factoren die een opvlieger kunnen uitlokken. ‘s Nachts is stress door uitputting van de bijnieren de belangrijkste trigger. De lever verwerkt daarnaast ‘s nachts de afvalstoffen en vooral de giftige stoffen in ons lichaam. Denk hierbij aan de verwerking van alcohol en koffie. Ook dit proces veroorzaakt nachtelijk zweten.

Stressreductie

Stress heeft een negatieve invloed op het optreden van opvliegers. De bijnieren produceren de hormonen adrenaline en cortisol op het moment dat je stress ervaart. Hierdoor stijgt de bloeddruk en gaat de hartslag omhoog. De doorbloeding van het lichaam neemt toe waardoor de temperatuur in je lichaam gaat stijgen. Het lichaam reageert hierop door te gaan koelen: een opvlieger.

Wanneer je dus last hebt van stress en daardoor ook van opvliegers is het belangrijk om spanning met ontspanning te gaan afwisselen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld wat vaker te gaan wandelen of meer tijd voor jezelf te nemen. Een boek lezen, naar de sauna of een massage doen ook wonderen.

Voedingsadvies

Voeding heeft veel invloed op het krijgen van opvliegers. Voeding heeft niet alleen invloed op de hevigheid van de opvliegers, maar ook op de frequentie ervan. Voedingsmiddelen die opvliegers versterken zijn:

  • suikers en enkelvoudige koolhydraten
  • pittige gerechten
  • koffie en alcohol
  • conserveringsmiddelen

Suiker

Het eten van suiker beïnvloedt het krijgen van opvliegers negatief. Het betreft hier niet alleen geraffineerde suikers, maar ook producten die bestaan uit enkelvoudige koolhydraten zoals wit brood, pasta en witte rijst. Probeer het gebruik van suiker te verminderen in de koffie of thee.

Suiker zit ook veel in voorverpakte voedingsmiddelen. Zo kwam ik er jaren geleden achter dat suiker ook aan voorgesneden vleeswaren wordt toegevoegd. Probeer het gebruik van zakjes en pakjes voor sauzen en soepen zoveel mogelijk te vermijden en maak ze zelf.

Frisdrank bevat ook veel suiker en vergeet niet de versgeperste sinaasappelsap. In een glas sinaasappelsap zitten wel zo’n zeven suikerklontjes.Dat is net zoveel als bijvoorbeeld een glas cola.  Dit dan wel in de vorm van fruitsuiker, maar je lichaam ziet het verschil niet tussen suiker uit een sinaasappel of suiker uit cola.  Het veroorzaakt net als gewone suiker voor een stijging van je bloedsuiker. Voor je gezondheid kun je beter een hele sinaasappel eten.

Pittig eten

Veel vrouwen ervaren meer last van opvliegers nadat ze pittige gerechten hebben gegeten. De receptoren in de mond en de maag geven aan de hersenen door dat het lichaam te warm is. Het lichaam gaat afkoelen door te zweten. Dit signaal versterkt het effect van het verlaagde oestrogeengehalte waardoor de opvliegers in zwaarte en frequentie toenemen.

Koffie drinken

Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die koffie drinken meer last hadden van opvliegers dan vrouwen die geen koffie drinken. Probeer het gebruik van koffie te verminderen tot twee of hooguit drie kopjes per dag. Koffie verhoogt ook de aanmaak van de stresshormonen adrenaline en cortisol, waardoor het lichaam stress ervaart. Deze ervaring zorgt weer voor een verhoogde bloeddruk en een snellere hartslag. Probeer voldoende water en thee te drinken.

Alcohol

Alcohol verwijdt de bloedvaten op dezelfde manier als dat bij opvliegers gebeurt. Alcohol versterkt het effect dat het lagere oestrogeengehalte op je bloedvaten heeft en veroorzaakt meer en heftigere opvliegers.

Conserveringsmiddelen

Conserveringsmiddelen verhevigen opvliegers tijdens de overgang. De niet-lichaamseigen stoffen worden minder goed geaccepteerd door het lichaam. Een conserveringsmiddel is een stof die aan een product wordt toegevoegd om het product langer goed te houden. Er zijn ongeveer vijftig verschillende E-nummers die werken als een conserveringsmiddel. Het gaat dan om de nummers E200 tot E290. Ook hierbij geldt eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt.

Overige adviezen

Warmte vermijden

Warmte zorgt ervoor dat het lichaam wil koelen. Dit versterkt het effect van een opvlieger. In de overgang kun je het beste warme ruimtes en buitentemperaturen uit de weg gaan. Je lichaam heeft dan minder last van temperatuurschommelingen en heeft dus minder behoefte om te gaan koelen. Je lichaam blijft ook op temperatuur door het dragen van katoenen kleding want katoen laat lichaamswarmte door.

Lichaamsbeweging

Regelmatige lichaamsbeweging zorgt voor een verhoging van het endorfinegehalte in het lichaam. Endorfine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd omdat het onder andere een positieve invloed heeft op onze gemoedstoestand. Endorfine zorgt ook voor het goed functioneren van de hypothalamus, onze inwendige thermostaat. Hierdoor zullen er minder opvliegers optreden. Neem minstens drie keer twintig minuten lichaamsbeweging per week.

Wil je dat ik je ga helpen? Maak nu een afspraak voor een gratis consult en dan gaan we samen kijken wat ik voor je kan betekenen.

Gratis consult

Over de schrijver
Mijn naam is Bianca Talens. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met je over afvallen in de overgang. Ik spreek uit ervaring. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Duidelijk uitleg geven is mijn kwaliteit. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op!
Reactie plaatsen