Voeding die overgangsklachten kunnen verergeren - Bianca Talens
arrow_drop_up arrow_drop_down
Welke voedingsmiddelen kunnen overgangsklachten verergeren?

Welke voedingsmiddelen kunnen overgangsklachten verergeren?

Wanneer je in de overgang zit helpt een gezond gewicht en gezonde voeding mee aan de verbetering en het voorkomen van overgangsklachten. Er zijn een aantal voedingsmiddelen waarvan bekend is dat ze de klachten juist kunnen verergeren:

Suiker

Het lagere oestrogeengehalte in het lichaam is de belangrijkste veroorzaker van de meeste overgangsklachten. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het eten van suikerhoudende producten schommelingen in het oestrogeengehalte veroorzaakt. Hierdoor ontstaan er of verergeren de overgangsklachten. Suiker verergert vooral opvliegers en het nachtzweten, daarnaast voedt het bacteriën waardoor er vaginale en urineweginfecties zoals blaasontsteking kunnen ontstaan. En heb je eenmaal een blaasontsteking dan zorgt suiker er ook nog eens voor dat de blaasontsteking minder snel geneest. Om teveel suiker te vermijden is het verstandig om etiketten te gaan lezen. In veel producten worden ‘suikers' verstopt. Pas op met frisdranken en vruchtensappen (ook de versgeperste sinaasappelsap) en alcohol hier zit veel suiker in.

Witte meelproducten

Witbrood, witte pasta en rijst veroorzaken pieken in de bloedsuikerspiegel. Deze pieken zorgen op hun beurt voor een hogere insuline productie, die weer het oestrogeengehalte beïnvloedt waardoor er klachten ontstaan. Probeer daarom het eten van witte meelproducten te vermijden en hiervoor in de plaats volkorenproducten te kiezen.

Kruiden en smaakversterkers

Het effect van kruiden op overgangsklachten is niet wetenschappelijk bewezen, maar wordt wel door veel vrouwen genoemd. Kruiden hebben vooral een positieve invloed op de klachten, maar een enkel kruid zorgt voor het ontstaan of verergeren van klachten. Denk hierbij aan pepers die ervoor kunnen zorgen dat opvliegers heviger worden.

Wanneer je voor de overgang al reageerde op smaakversterkers zoals bijvoorbeeld ve-tsin (E621) kun je dit ook tijdens de overgang beter vermijden omdat dit een negatieve invloed kan hebben op opvliegers. Het beste is om smaakversterkers zoveel mogelijk te vermijden en alleen gebruik te maken van verse producten.

Transvetten

Dit zijn onverzadigde vetzuren, die in tegenstelling tot de andere onverzadigde vetten, niet gezond zijn voor het lichaam. Transvetten komen voor in fabrieksmatig geproduceerde producten zoals koek, snacks en de harde vetten die gebruikt worden als smeer- en bereidingsboter. Het veelvuldig gebruik van transvetten verhoogt het LDL-cholesterol in het bloed. Het risico op hart- en vaatziekten wordt hierdoor verhoogd.

Omdat tijdens de overgang de daling van het oestrogeengehalte zorgt voor een afgenomen bescherming van de bloedvaten, wordt het risico van het gebruik van transvetten op hartfalen extra groot.

Alcoholische dranken

Alcohol is een van de producten die bijna bij iedere vrouw klachten veroorzaakt. Alcohol verwijdt de bloedvaten en zorgt dat er samen met het verlaagde oestrogeengehalte voor dat er opvliegers ontstaan en dat deze heviger worden. Tijdens de overgang kun je gevoeliger op alcohol gaan reageren. Ik heb zelfs een periode gehad dat ik wijn ineens niet meer lekker vond en als ik dan toch een glaasje nam, werd ik er ook nog eens erg duizelig van. Op dit moment vind ik wijn wel weer lekker en waar ik voorheen elk weekend wel een paar glaasjes nam is dat nu af en toe een glaasje geworden. Ik weet gewoon dat als ik meer dan twee glazen drink dat ik het 's nachts weer moet bezuren. En dat heb ik er niet altijd meer voor over.

Alcohol zorgt ook voor hartkloppingen doordat het de bloeddruk verhoogt en de bloedvaten verwijdt. Deze veranderingen zorgen voor een veranderd hartritme wat gevoeld wordt als hartkloppingen.

Koffie

Koffie, maar ook energiedrankjes bevatten cafeïne, wat opvliegers verergert. Daarnaast zorgt cafeïne voor een verhoogde bloeddruk en een snellere hartslag, waardoor hartkloppingen vaker voorkomen. Koffie op zich is niet verkeerd, maar probeer het dan bij maximaal 3 kopjes per dag te houden.

Over de schrijver
Mijn naam is Bianca Talens. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met je over afvallen in de overgang. Ik spreek uit ervaring. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Duidelijk uitleg geven is mijn kwaliteit. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op!
Reactie plaatsen

Cookies