Last van hartkloppingen tijdens de overgang? - Bianca Talens
Last van hartkloppingen tijdens de overgang?
6 min. leestijd

Last van hartkloppingen tijdens de overgang?

Het optreden van hartkloppingen tijdens de overgang is meestal onschuldig, maar krijg je last van hartkloppingen kun je daar behoorlijk van schrikken. Waarom kunnen we last krijgen van hartkloppingen tijdens de overgang?

We spreken van hartkloppingen als je je hart voelt kloppen. De hartslag kan snel zijn of erg bonzen. Het kan ook aanvoelen alsof je hart een slag overslaat. Oestrogeen heeft invloed op de kransslagader. Deze slagader verwijdt zich als het oestrogeengehalte hoog is en vernauwt zich als het oestrogeengehalte laag is. Schommelingen in het oestrogeengehalte veroorzaken veranderingen in de bloeddruk en in het hartritme. Veranderingen in het hartritme worden vaak waargenomen en gevoeld als hartkloppingen. Je ervaart ook meer hartkloppingen als je op je linkerzij ligt. Je hart ligt door deze houding iets naar onderen waardoor je het eerder voelt kloppen. 

Hartkloppingen kunnen leiden tot een paniekaanval, opgejaagd gevoel of hyperventilatie. Hyperventilatie betekent te veel ademen of verhoogde ademhaling. Als je last van hartkloppingen hebt kun je door middel van ademhalingsoefeningen leren om via je buik te ademen. 

Hoe ontstaan hartkloppingen tijdens de overgang?

Als je last hebt van hartkloppingen tijdens de overgang, dan wordt dit veroorzaakt door hormonale veranderingen. Als je wel eens hartkloppingen hebt gehad, dan weet je hoe angstig het aanvoelt. Je hart bonst zo stevig dat je het bewust voelt kloppen in je borst of keel. 

Jouw zenuwstelsel regelt de werking van hart en bloedvaten en deze wordt tijdens de overgang een stuk gevoeliger. Door deze extra gevoeligheid kan het dus voorkomen dat je hart ineens sneller begint te kloppen of een slag overslaat. Je herkent hartkloppingen door het bewust voelen van je hart in je keel of je borst, zonder dat je vlak van tevoren een inspanning hebt geleverd. Je hart bonst op dat moment zo stevig, dat het voelt alsof je een extra hartslag hebt. Je kunt tijdens hartkloppingen ook last krijgen van opvliegers, hevig zweten of pijn op je borst.

Kun je hartkloppingen voorkomen?

Hartkloppingen kunnen je zomaar overkomen, of je nu actief aan het sporten bent of gewoon op de bank zit. Wat je in dit geval het beste kunt doen is gewoon rustig blijven. Concentreer je op je ademhaling en onderga het. Adem een paar keer diep in en uit. Soms helpt het om één keer hard te hoesten; dit zet je hart als het ware weer in het juiste ritme. Wordt het je teveel, ga dan even op bed liggen (of op de bank) en ontspan je lichaam. 

Je voelt je in veel gevallen direct rustiger worden. Iedereen kan last krijgen van hartkloppingen, zeker als je in de overgang bent. Je kunt er dus niet echt iets aan doen om het te voorkomen. Het is wel algemeen bekend dat stress een stimulerende factor kan zijn. Vermijd stressvolle situaties daarom zoveel mogelijk om hartkloppingen te voorkomen. Het is daarnaast ook belangrijk om voldoende te slapen en overdag enkele rustmomenten in te plannen.

Hartkloppingen in de overgang

Kunnen hartkloppingen behandeld worden?

In principe is het niet nodig om hartkloppingen te behandelen. Ze zijn in de meeste gevallen onschuldig en gaan vanzelf weer over. Als je regelmatig last hebt van hartkloppingen en je je hier zorgen over maakt, neem dan gewoon even contact op met je huisarts. Heb je naast hartkloppingen ook last van andere klachten, zoals benauwdheid, flauwvallen, druk of pijn op de borst, misselijkheid of hevige transpiratie? Neem dan zeker contact op met je huisarts.

Kun je zelf iets doen om hartkloppingen te verminderen?

Er zijn een aantal dingen die je zelf zou kunnen doen om hartkloppingen te voorkomen of te verminderen: Drink geen cafeïne of alcohol. Beide staan erom bekend dat ze het hart overmatig stimuleren. Hetzelfde geldt voor thee en energiedrankjes. Kies voor dranken waar geen cafeïne en overmatige suikers inzitten. 

Stop met roken.

Nicotine vernauwt je bloedvaten en verhoogt je bloeddruk. Dit kan ervoor zorgen dat je last hebt of krijgt van hartkloppingen. 

Eet voldoende mineralen. 

Voor een goede werking van de hartspier zijn mineralen zoals calcium, magnesium en natrium ontzettend belangrijk. Om de nodige mineralen binnen te krijgen is een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon ontzettend belangrijk. Zorg voor voldoende ontspanning. Angstgevoelens en stress werken hartkloppingen in de hand. Zorg daarom gedurende de dag voor voldoende ontspanning en slaap voldoende.

Voedingsadvies bij hartkloppingen

Een aantal adviezen en tips:

Verminder het gebruik van cafeïne

De stof cafeïne die onder andere in koffie voorkomt stimuleert de afgifte van het stresshormoon adrenaline. Adrenaline zorgt ervoor dat de bloeddruk stijgt en dat de hartslag, het hartritme versneld. Deze veranderingen voel je als hartkloppingen. Niet iedereen is gevoelig voor cafeïne en reageert dus anders op het drinken van koffie. 

Verminder bij hartkloppingen de koffie inname en cafeïne drankjes zoals energiedrankjes. Alcohol zorgt voor een verhoogde bloeddruk en het verwijden van de bloedvaten. Deze veroorzaken op hun beurt veranderingen in het hartritme.

Denk om je zoutinname

Natrium (in de vorm van zout) verhoogt het risico op hartkloppingen. Het hart functioneert het beste als de mineralen natrium en kalium in het lichaam in evenwicht zijn. Deze mineralen spelen een rol bij het overdragen van prikkels aan de hartspier en het reguleren van het hartritme, waarbij in het bijzonder kalium een grote rol speelt. 

Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen niet teveel zout binnen te krijgen. Een teveel aan zout, aan natrium, zorgt voor een tekort aan kalium en dit tekort veroorzaakt hartkloppingen. Het advies is 6 gram per dag. Bewerkt vlees, snacks en kant-en-klaarmaaltijden bevatten veel natrium. Eet daarom het liefst pure en onbewerkte voedingsmiddelen. 

Gebruik voldoende magnesium

Een tekort aan magnesium kan hartkloppingen veroorzaken. Gebruik dus voldoende voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium. Vezelrijke voeding zoals groene groente, noten en zaden (speciaal amandelen) zijn een rijke bron van magnesium. 

Ook zijn bananen, appels, volkorenbrood, rauwe cacao, lijnzaad, basilicum, munt en kip een goede bron van magnesium. Als suppletie kun je het beste magnesium tauraat nemen omdat deze vorm speciaal geschikt is voor de hartfunctie.

Voedingsadvies voor vrouwen in de overgang

De overgang kan vervelende klachten met zich meebrengen, zowel lichamelijk als psychisch. Jouw voedingspatroon is daarom heel belangrijk tijdens de overgang. Bepaalde voedingsmiddelen zouden je bijvoorbeeld kunnen helpen om bepaalde klachten te voorkomen. Er bestaan veel verschillende verhalen over wat gezonde voeding is en wat niet. Ik kan me daarom voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik kan jou helpen door middel van een persoonlijk voedingsplan. 

Aan de hand van jouw gezondheidsgegevens en bloedwaarden stel ik een voedingsplan op maat op. Mijn voedingsplan is gebaseerd op gezonde voeding; je vindt er daarom geen afslankpillen of eiwitshakes in terug. Ik geloof in natuurlijke producten, zonder toevoegingen zoals suikers en conserveringsmiddelen. Uit onderzoeken blijkt steeds maar weer dat diëten op de lange duur niet werken. Wat wel werkt is om je gehele voedingspatroon te veranderen, daar richten we ons dan ook op. Heb je interesse in een voedingsplan? Neem dan contact met mij op voor een gratis consult!

Direct contact

Gerelateerde informatie

In de kennisbank van Bianca Talens vind je tientallen waardevolle blogs die relevant zijn voor vrouwen in de overgang. Heb je bijvoorbeeld deze blogs al gelezen:

Over de schrijver
Mijn naam is Bianca Talens. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met je over afvallen in de overgang. Ik spreek uit ervaring. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Duidelijk uitleg geven is mijn kwaliteit. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op!
Reactie plaatsen