Wat heeft de overgang voor invloed op je relatie: problemen in je relatie?
Wat heeft de overgang voor invloed op je relatie?
5 min. leestijd

Wat heeft de overgang voor invloed op je relatie?

In de overgang kan de relatie met je partner flink onder druk komen te staan. Hoe kan je daar het beste mee omgaan? Je krijgt als vrouw niet alleen te maken met allerlei lichamelijke ongemakken en veranderingen, je kunt ook nog eens last krijgen van stemmingswisselingen, negatieve gedachten en angsten. Ineens ben je niet meer dezelfde vrouw en dit kan voor je partner erg lastig zijn om mee om te gaan.

De overgang is de periode waarin een vrouw van een vruchtbare fase naar een onvruchtbare fase gaat. Bij de meeste vrouwen begint de overgang tussen het 45e en 55e levensjaar, maar het kan ook voorkomen dat de overgang al veel vroeger start. De overgang start met de menopauze; het moment waarop je voor het laatst ongesteld bent. Dit moment kan pas achteraf worden vastgesteld; pas als je een jaar lang geen menstruatie hebt gehad, kun je zeggen dat de menopauze is aangebroken.

De periode om de menopauze heen wordt de overgang genoemd. Tijdens de overgang daalt de oestrogeen en de progesteron productie. Dit zorgt voor allerlei vervelende kwalen. Overigens niet alle vrouwen ervaren klachten tijdens de overgang; 20% van de vrouwen heeft helemaal nergens last van. De overige 80% ervaart wel in meer of mindere mate klachten. Denk dan bijvoorbeeld aan opvliegers, nachtzweten, stemmingswisselingen, verminderd libido en zelfs depressieve gevoelens. Voor een partner is dit soms lastig te begrijpen. In dit blog geven we je daarom enkele tips, zodat de relatie met je partner niet teveel onder druk komt te staan.

Of het nu gaat om een partnerrelatie of een vriendschapsrelatie; het is altijd belangrijk om duidelijk te communiceren. Daarnaast is het ook nog eens zo dat vrouwen anders denken en functioneren dan mannen. Tijdens de overgang komt dit nog eens sterker naar voren. Je denkt misschien dat jouw partner wel aanvoelt wat er aan de hand is, maar dit vaak niet het gevoel. Leg daarom rustig uit hoe jij je voelt. Doe dit niet op het moment dat je net een woede-uitbarsting hebt gehad, maar liever wanneer je hormonen wat rustiger zijn geworden.

Wist je dat een vrouw per maand meer hormoonwisselingen heeft dan een man in zijn hele leven? Daarnaast werkt een vrouwenbrein totaal anders dan die van een man. Een man kan dus nooit voelen wat jij als vrouw ervaart en andersom. Wordt daarom niet direct boos als je man jou niet begrijpt en je een andere reactie krijgt dan je verwacht.

Maak gebruik van de goede weken

In een vrouwelijke cyclus zijn er vaak goede en slechte weken. Maak gebruik van die goede weken. Bespreek samen wanneer deze weken zijn, ook al voelt dit ongemakkelijk. Begin niet over een nieuw bankstel, een leuk huis op Funda of de vakantieplanning als je vrouw net in haar slechte week zit. De kans is dan namelijk erg groot dat het idee niet in goede aarde valt. Ingewikkelde gesprekken kun je ook beter bewaren tot wanneer je vrouw in haar goede week zit.

Wuif klachten niet weg

Heb je het idee dat jouw vrouw zich onnodig veel zorgen maakt? Of maakt ze zich druk om dingen die er voor jou niet toe doen? Reageer dan niet met; ‘Ach, het zijn maar je hormonen.’ Probeer je vrouw altijd serieus te nemen. Grapjes over hormonen worden ook niet altijd gewaardeerd. Voor een vrouw is de overgang ingrijpend. Wat jij gewoon als een grapje bedoelt, kan voor je vrouw neerbuigend overkomen, helemaal als ze al een slechte week heeft.

Bespreek je gevoelens

Bespreek liever waar je tegenaan loopt met je vrouw dan met je vrienden. Het kan opluchten om te klagen bij je vrienden over de grillige buien van je vrouw, het verminderde libido of het gebrek aan intimiteit. Maar eerlijk is eerlijk; daar heeft niemand wat aan. Het beste kun je met je partner bespreken waar je problemen mee hebt. Misschien is het een idee om hier een vast moment in de week voor uit te kiezen? In dit ‘weekgesprek’ hoef je natuurlijk niet alleen te bespreken waar je problemen mee hebt. Zie je als een moment om even samen te praten, om echt tijd voor elkaar te maken. Het neemt gelijk de drempel weg om een gesprek aan te knopen.

invloed overgang op relatie

Wist je dat jouw voedingspatroon erg belangrijk is tijdens de overgang? Door het eten verminderen je overgangsklachten. Helaas bestaan er veel verschillende verhalen over wat gezonde voeding is en wat niet. Ik kan me daarom voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik kan jou helpen door middel van een persoonlijk voedingsplan. Mijn naam is Bianca Talens. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Ik begeleid vrouwen bij het afvallen tijdens de overgang.

Voedingsplan op maat

Aan de hand van jouw gezondheidsgegevens en bloedwaarden stel ik een voedingsplan op maat op. Mijn voedingsplan is gebaseerd op gezonde voeding; je vindt er daarom geen afslankpillen of eiwitshakes in terug. Ik geloof in natuurlijke producten, zonder toevoegingen zoals suikers en conserveringsmiddelen. Uit onderzoeken blijkt steeds maar weer dat diëten op de lange duur niet werken. Wat wel werkt is om je gehele voedingspatroon te veranderen, daar richten we ons dan ook op. Heb je interesse in een voedingsplan? Neem dan contact met mij op voor een gratis consult!

Direct contact

In de kennisbank van Bianca Talens vind je tientallen waardevolle blogs die relevant zijn voor vrouwen in de overgang. Heb je bijvoorbeeld deze blogs al gelezen:

Over de schrijver
Mijn naam is Bianca Talens. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met je over afvallen in de overgang. Ik spreek uit ervaring. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Duidelijk uitleg geven is mijn kwaliteit. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op!
Reactie plaatsen