Last van een blaasontsteking tijdens de overgang? Dit kun je eraan doen
Last van een blaasontsteking tijdens de overgang? Dit kun je eraan doen
6 min. leestijd

Last van een blaasontsteking tijdens de overgang? Dit kun je eraan doen

Een blaasontsteking; voor veel vrouwen is het een herkenbaar verschijnsel, vooral tijdens de overgang. Maar hoe kan het dat vrouwen zoveel last hebben van blaasontstekingen (of urineweginfecties) tijdens de overgang? Hoe kom je erachter dat je een blaasontsteking hebt en nog belangrijker; wat kun je ertegen doen?

Een blaasontsteking wordt ook wel een infectie aan de urinewegen genoemd. Het slijmvlies van je blaas is ontstoken door bacteriën. Deze bacteriën zijn in de blaas terecht gekomen via de plasbuis.

Wanneer je in de overgang komt, daalt je hormoonproductie. Dit heeft effect op je hele lichaam, dus ook op je vagina en blaas. Tijdens de overgang heb je meer kans om een blaasontsteking te krijgen, hier zijn drie redenen voor aan te wijzen:

1. De vagina wordt minder zuur

Tijdens de overgang wordt er minder oestrogeen aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat de vaginale afscheiding afneemt. Een gevolg hiervan is dat de vagina droger en minder zuur wordt. Die zuurtegraad is juist heel erg belangrijk om bacteriën tegen te gaan. De balans tussen goede en slechte bacteriën wordt verstoord door een verandering in de pH waarde; dit vergroot de kans op een blaasontsteking.

2. Het aantal lactobacillen vermindert

Heb je weleens gehoord van lactobacillen? Het zijn melkzuurbacteriën die leven in je vagina en een beschermende werking hebben. Wanneer vrouwen in de overgang komen vermindert het aantal lactobacillen. Dit heeft als gevolg dat bacteriën, die blaasproblemen veroorzaken, de overhand kunnen krijgen.

3. Het slijmvlies van de urinebuis wordt dunner

Tijdens de overgang daalt de oestrogeenproductie. Dit hormoon zorgt gewoonlijk voor een goede doorbloeding van de plasbuis en de blaaswand, waardoor het slijmvlies stevig, dik en elastisch is. Wanneer de oestrogeen productie daalt, wordt het slijmvlies dunner. Ook zal de blaaswand meer ontspannen. Dit heeft als gevolg dat bacteriën makkelijker kunnen binnendringen.

Een blaasontsteking herken je aan de volgende symptomen:

Soms lijkt het alsof je uit het niets een blaasontsteking krijgt. Het is niet altijd zo dat er sprake is van een blaasontsteking als je last hebt van deze verschijnselen. Het kan ook zijn dat je blaas of plasbuis geïrriteerd is, of dat je last hebt van incontinentie.

Ben je in de overgang en vermoed je dat je een blaasontsteking hebt? Bezoek dan je huisarts. Een blaasontsteking is niet iets om je voor te schamen en de klachten zijn goed te behandelen. Het kan prima verholpen worden als je er op tijd bij bent. De kans is groot dat je een antibioticakuur voorgeschreven krijgt.

Last van blaasontstekingKun je een blaasontsteking voorkomen?

Wil je een terugkerende blaasontsteking voorkomen? Dan kun je een cranberry supplement nemen. Dit wordt als één van de opties genoemd in de richtlijnen ‘urineweginfecties’ genoemd van het NHG (het Nederlands Huisartsen Genootschap).

Er zijn echter nog meer tips om blaasproblemen te voorkomen, zoals het versterken van je weerstand. Probeer alles te doen, wat binnen je mogelijkheden ligt, om je afweersysteem te versterken. Denk dan bijvoorbeeld aan voldoende slaap, zo min mogelijk stress, gezonde voeding en voldoende beweging.

Drink daarnaast regelmatig een glas cranberrysap. Cranberries bevatten stoffen die voorkomen dat bacteriën zich hechten aan de blaaswand en zo een blaasontsteking kunnen veroorzaken.
Zorg voor voldoende beweging in de buitenlucht. Zoek de natuur op, maak een lange boswandeling of ga een stuk fietsen.

Als je moet plassen neem er dan voldoende tijd voor en plas goed uit. Hou je plas niet te lang op; als je aandrang voelt, ga dan direct naar het toilet. Het is ook belangrijk om na het hebben van seks te plassen en plas zeker voordat je gaat slapen.

Als je naar het toilet bent geweest, veeg dan van voor naar achteren af. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat er darmbacteriën in de urinebuis terechtkomen. Dit kan een blaasontsteking tot gevolg hebben.
Drink voldoende water. Bacteriën krijgen minder snel de kans om zich te nestelen als de blaas goed wordt doorgespoeld. Drink het liefst zo’n drie liter water per dag; dit zorgt ervoor dat je 2,5 liter per dag uitplast.

Begeleiding vrouwen in de overgang

Wist je dat jouw voedingspatroon erg belangrijk is tijdens de overgang? Door het eten verminderen je overgangsklachten. Helaas bestaan er veel verschillende verhalen over wat gezonde voeding is en wat niet. Ik kan me daarom voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik kan jou helpen door middel van een persoonlijk voedingsplan. Mijn naam is Bianca Talens. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Ik begeleid vrouwen bij het afvallen tijdens de overgang.

Voedingsplan op maat

Aan de hand van jouw gezondheidsgegevens en bloedwaarden stel ik een voedingsplan op maat op. Mijn voedingsplan is gebaseerd op gezonde voeding; je vindt er daarom geen afslankpillen of eiwitshakes in terug. Ik geloof in natuurlijke producten, zonder toevoegingen zoals suikers en conserveringsmiddelen. Uit onderzoeken blijkt steeds maar weer dat diëten op de lange duur niet werken. Wat wel werkt is om je gehele voedingspatroon te veranderen, daar richten we ons dan ook op. Heb je interesse in een voedingsplan? Neem dan contact met mij op voor een gratis consult!

Direct contact

In de kennisbank van Bianca Talens vind je tientallen waardevolle blogs die relevant zijn voor vrouwen in de overgang. Heb je bijvoorbeeld deze blogs al gelezen:

Over de schrijver
Mijn naam is Bianca Talens. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met je over afvallen in de overgang. Ik spreek uit ervaring. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Duidelijk uitleg geven is mijn kwaliteit. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op!
Reactie plaatsen