Pijn bij het plassen in overgang: dit doe je eraan!
Pijn bij het plassen in overgang: oorzaken en oplossing
6 min. leestijd

Pijn bij het plassen in overgang: oorzaken en oplossing

In het leven van een vrouw is de overgang een volkomen natuurlijk proces. Tijdens de overgang vinden er veel hormonale veranderingen plaats. Dit kan zorgen voor vervelende kwaaltjes, zoals buikpijn, een verminderd libido of pijn bij het plassen. Maar waar wordt dit door veroorzaakt?

De eierstokken zijn in de vruchtbare periode van een vrouw verantwoordelijk voor de oestrogeen-, en progesteron productie. Vanaf het moment dat er oestrogeen wordt geproduceerd ben je als vrouw vruchtbaar. Oestrogeen is verantwoordelijk voor het rijpen van de eitjes. Progesteron zorgt ervoor dat je baarmoeder in staat is om een bevrucht eitje in te nestelen.

Als een vrouw in de overgang komt dan neemt de hormoonproductie af. Dit zorgt voor een verminderde vruchtbaarheid. Dit gaat niet in één keer, maar vindt plaats in fasen en verschilt per vrouw. Deze fasen strekken zich uit over een lange periode van maanden tot jaren. Voor sommige vrouwen geldt dat de overgang vrijwel symptoomloos verloopt, andere vrouwen kunnen erg veel klachten ervaren.

Een van de klachten is een terugkerende blaasontsteking, dit komt veel voor bij vrouwen in de overgang en leidt tot vervelende klachten, zoals pijn bij het plassen. Hoe kan het dat een blaasontsteking vooral veel voorkomt bij vrouwen in de overgang? Hoe herken je het? En wat kun je eraan doen? In dit blog leggen we het aan je uit.

Eigenlijk is een blaasontsteking een urineweginfectie. Bacteriën, die vaak via de plasbuis in de blaas terecht komen, zorgen voor een slijmvliesontsteking van je blaas. In de overgang heb je meer kans op het krijgen van een blaasontsteking.

Dit komt omdat de hormoonproductie naar beneden gaat in de overgang, wat effect heeft op je hele lichaam en dus ook op je blaas. De volgende redenen zorgen voor meer kans op een blaasontsteking in de overgang:

Je vagina wordt minder zuur

De vaginale afscheiding neemt af in de overgang, omdat er minder oestrogeen wordt aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat de vagina droger wordt en minder zuur. Deze zuurgraad is belangrijk, want een verandering in de pH verstoort de balans tussen goede bacteriën en slechte bacteriën. De kans op een blaasontsteking wordt hierdoor vergroot.

Vermindering van het aantal lactobacillen

Lactobacillen zijn melkzuurbacteriën en hebben een beschermende werking. Ze leven onder andere in je vagina. Wanneer vrouwen in de overgang komen vermindert het aantal lactobacillen, waardoor de bacteriën die een blaasontsteking veroorzaken de overhand kunnen krijgen.

Het slijmvlies van de urinebuis wordt dunner

Oestrogeen zorgt voor een goede doorbloeding van de plasbuis en de blaaswand. Het slijmvlies, wat de beschermlaag is van je urinebuis, is hierdoor stevig, dik en precies elastisch genoeg.

Als de oestrogeenproductie daalt, dan wordt het slijmvlies dunner en raakt de wand meer ontspannen. Dit heeft als gevolg dat bacteriën gemakkelijker je blaas kunnen binnendringen en een blaasontsteking veroorzaken.

Wat is een blaasontsteking?

Een blaasontsteking kun je herkennen aan een scala van vervelende klachten:

  • Je moet vaker plassen;
  • Je hebt pijn en/of een brandend gevoel bij het plassen;
  • Je hebt last van inspanningsincontinentie;
  • Je plast bij het toiletbezoek maar een paar druppels;
  • Je hebt last van troebele urine of bloed in de urine;
  • Je hebt pijn in je onderbuik of rug;
  • Je hebt last van sterk ruikende urine.

Som lijkt het alsof je uit het niets een blaasontsteking krijgt. Het is echter niet altijd het geval dat je een blaasontsteking hebt als je last hebt van bovenstaande klachten. Het kan ook zijn dat je blaas of plasbuis geïrriteerd is, of dat je last hebt van incontinentie.

Heb je last van een blaasontsteking of urineverlies tijdens de overgang? Ga dan vooral even langs de huisarts. Blaasproblemen zijn goed te behandelen, maar de taboesfeer rond blaaskrachten is erg groot, waardoor veel vrouwen niet naar de huisarts gaan. Als je er op tijd bij bent is een blaasontsteking goed te behandelen met een antibioticakuur.

Om een blaasontsteking te voorkomen is het belangrijk om je weerstand te versterken. Zorg ervoor dat je voldoende ontspant, dat je genoeg slaapt en gezond eet. Eet vooral veel groente en fruit met Vitamine C, zoals broccoli, sinaasappels en kool.

Ook cranberrysap is aan te raden als je last hebt van een blaasontsteking of een blaasontsteking wilt voorkomen. Cranberries bevatten stoffen die voorkomen dat bacteriën zich aan de blaaswand hechten en zo een blaasontsteking kunnen veroorzaken.

  • Daarnaast is het belangrijk om extra veel te bewegen en dan het liefst in de buitenlucht.
  • Hou je plas niet te lang op, neem de tijd om te plassen en plas goed uit. Ga voor het slapen gaan nog even naar het toilet en plas ook direct na de seks.
  • Veeg na het toiletbezoek van voren naar achteren af. Zo voorkom je dat darmbacteriën in de urinebuis terechtkomen.
  • Drink voldoende. Bacteriën hebben minder kans om te nestelen als de blaas goed wordt doorgespoeld.

diëtist in Gronigen

Wist je dat jouw voedingspatroon erg belangrijk is tijdens de overgang? Door het eten verminderen je overgangsklachten. Helaas bestaan er veel verschillende verhalen over wat gezonde voeding is en wat niet. Ik kan me daarom voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Ik kan jou helpen door middel van een persoonlijk voedingsplan. Mijn naam is Bianca Talens. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Ik begeleid vrouwen bij het afvallen tijdens de overgang.

Voedingsplan op maat

Aan de hand van jouw gezondheidsgegevens en bloedwaarden stel ik een voedingsplan op maat op. Mijn voedingsplan is gebaseerd op gezonde voeding; je vindt er daarom geen afslankpillen of eiwitshakes in terug.

Ik geloof in natuurlijke producten, zonder toevoegingen zoals suikers en conserveringsmiddelen. Uit onderzoeken blijkt steeds maar weer dat diëten op de lange duur niet werken. Wat wel werkt is om je gehele voedingspatroon te veranderen, daar richten we ons dan ook op. Heb je interesse in een voedingsplan? Neem dan contact met mij op voor een gratis consult!

Direct contact

In de kennisbank van Bianca Talens vind je tientallen waardevolle blogs die relevant zijn voor vrouwen in de overgang. Heb je bijvoorbeeld deze blogs al gelezen:

Over de schrijver
Mijn naam is Bianca Talens. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met je over afvallen in de overgang. Ik spreek uit ervaring. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Duidelijk uitleg geven is mijn kwaliteit. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op!
Reactie plaatsen