Vermoeidheid en de overgang: voel jij je vaak moe?
Vermoeidheid en de overgang: wat heeft dit met elkaar te maken?
4 min. leestijd

Vermoeidheid en de overgang: wat heeft dit met elkaar te maken?

Tijdens de overgang heeft zo’n 90% van de vrouwen te maken met vermoeidheid. Je kunt dan denken aan het gevoel van weinig energie hebben of je futloos voelen. Als je last hebt van deze vermoeidheid dan gaat dit vaak samen met nergens zin in hebben, moeite met concentreren en prikkelbare gevoelens. Vermoeidheid tijdens de overgang is zowel geestelijk als lichamelijk.

Je lichaam komt tijdens de overgang terecht in een soort hormonale achtbaan. Het vertrouwde evenwicht is verdwenen en je lichaam is op zoek naar een nieuwe balans. Op geestelijk niveau kost dit heel veel energie. Je moet leren om te gaan met het feit dat je steeds weer te maken krijgt met nieuwe verschijnselen van de overgang. Ook je concentratievermogen gaat achteruit, waardoor activiteiten letterlijk meer inspanning kosten.

Ook lichamelijk raakt je lichaam vermoeid tijdens de overgang. Dit heeft te maken met de verandering van hormonen. Als je in de overgang bent gaat je oestrogeenproductie namelijk achteruit. Op celniveau regelt oestrogeen de energievoorziening. Het is dus logisch dat wanneer je lichaam minder oestrogeen aanmaakt dat je ook minder energie hebt. Daar komt de vermoeidheid vandaan tijdens de overgang. Dit vindt voornamelijk plaats in de menopauze.

Een andere reden van vermoeidheid tijdens de overgang kan drukte zijn. Je komt in de overgang op een leeftijd dat je misschien pubers in huis hebt, een drukke baan hebt, daarnaast zorgt voor je ouders en een sociaal leven wilt onderhouden. Wanneer je hormonen alles ontregelen kan dit ineens een zware opgave worden, terwijl je daarvoor met gemak alle ballen in de lucht hield. De afname van oestrogeen kan ook op een indirecte manier zorgen voor een energietekort. Door de daling van oestrogeen kun je namelijk last krijgen van brainfog (mist in je hoofd), opvliegers, nachtzweten, hartkloppingen en angsten. Ook heeft de daling van oestrogeen invloed op je slaappatroon. Je kunt niet goed in slaap komen of je wordt vaak wakker ’s nachts. Dit werkt vermoeidheid in de hand.

Veel moe zijn en de overgang

Hoewel je vermoeidheid tijdens de overgang nooit helemaal tegen kunt gaan, zijn er wel een aantal dingen die je zou kunnen doen om je minder vermoeid te voelen.

Zorg voor voldoende beweging

Beweging is altijd goed voor je, juist als je moe bent! Elke dag 30 minuten bewegen zorgt ervoor dat je meer energie krijgt en dat je lichaam gelukshormonen aanmaakt. Dit geeft je een blij gevoel als je je niet goed voelt, wat weer helpt in je strijd tegen de vermoeidheid. Voldoende beweging zorgt er daarnaast voor dat je je over het algemeen fitter voelt.

Stop met het drinken van koffie

Als je moe bent, dan zul je snel een kopje koffie pakken om je fitter te voelen. Hoewel dit zorgt voor een snelle oppepper, heeft het op de lange termijn weinig effect. Je stort na korte tijd net zo hard weer in, waardoor je je nog vermoeider voelt dan voor je kopje koffie.

Zorg voor voldoende rustmomenten

Stress zorgt ervoor dat je vermoeid raakt. Neem je echter voldoende rust en tijd om te ontspannen, dan krijg je hier energie voor terug. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die geen last hebben van stress, veel minder opvliegers hebben dan vrouwen die wel een stressvol leven leiden.

Drink voldoende

Als je niet voldoende drinkt droog je uit en dit zorgt voor vermoeidheid. Als je te weinig drinkt moet je lichaam harder werken om te kunnen functioneren. Dit zorgt ervoor dat je lichaam vermoeid raakt. Zorg er dus voor dat je minstens 1,5 liter water per dag drinkt.

Slaap voldoende

Als je in de overgang bent, dan kun je last hebben van nachtzweten. Dit verstoort je nachtrust, waardoor je minder goed uitgerust bent overdag. Het helpt om je slaapkamer koel te houden en luchtige nachtkleding te dragen.

De overgang kan vervelende klachten met zich meebrengen, zowel lichamelijk als psychisch. Jouw voedingspatroon is daarom heel belangrijk tijdens de overgang. Bepaalde voedingsmiddelen zouden je bijvoorbeeld kunnen helpen om bepaalde klachten te voorkomen. Er bestaan veel verschillende verhalen over wat gezonde voeding is en wat niet. Ik kan me daarom voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik kan jou helpen door middel van een persoonlijk voedingsplan.

Aan de hand van jouw gezondheidsgegevens en bloedwaarden stel ik een voedingsplan op maat op. Mijn voedingsplan is gebaseerd op gezonde voeding; je vindt er daarom geen afslankpillen of eiwitshakes in terug. Ik geloof in natuurlijke producten, zonder toevoegingen zoals suikers en conserveringsmiddelen. Uit onderzoeken blijkt steeds maar weer dat diëten op de lange duur niet werken. Wat wel werkt is om je gehele voedingspatroon te veranderen, daar richten we ons dan ook op. Heb je interesse in een voedingsplan? Neem dan contact met mij op voor een gratis consult!

In de kennisbank van Bianca Talens vind je tientallen waardevolle blogs die relevant zijn voor vrouwen in de overgang. Heb je bijvoorbeeld deze blogs al gelezen:

Over de schrijver
Mijn naam is Bianca Talens. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met je over afvallen in de overgang. Ik spreek uit ervaring. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Duidelijk uitleg geven is mijn kwaliteit. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op!
Reactie plaatsen