Brainfog tijdens de overgang | Symptomen + Oplossing
Brainfog tijdens de overgang: mist in je hoofd: wat nu?
4 min. leestijd

Brainfog tijdens de overgang: mist in je hoofd: wat nu?

Last van brainfog tijdens de overgang? De wisselende hormoonproductie in de menopauze kan je flink uit balans brengen, zo erg zelfs dat je gedrag erdoor verandert. Er ontstaat als het ware een mist in je hoofd; brainfog. 

De meeste vrouwen hebben klachten als vergeetachtigheid, een geheugen dat hapert en het gevoel niet meer goed na te kunnen denken. Ze kunnen zich niet meer herinneren waar ze de autosleutels hebben neergelegd, ze kunnen niet op bepaalde woorden komen; het lijkt alsof hun gedachten in een dikke mist gehuld zijn. Dit zijn typische overgangsklachten en verdwijnen gelukkig weer van zichzelf.

Brainfog tijdens de overgang

De overgang zorgt voor een drukte in je hersenen, waardoor je niet meer helder kunt nadenken en soms het gevoel hebt dat je gek wordt. Hoe dit precies ontstaat is niet geheel duidelijk. 

Er zijn onderzoeken gedaan die aanwijzen dat er subtiele verschuivingen plaatsvinden in de geheugenfunctie. Het uitvoeren van meer complexe taken wordt hierdoor moeilijker. Dit is vooral het geval wanneer je niet gefocust bent op wat op dat moment belangrijk is. Gelukkig gaat de brainfog naar verloop van tijd uit zichzelf weg en verdwijnen de klachten.

Wat kun je doen bij brainfog?

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om de brainfog enigszins te verminderen. Leer je allereerst te focussen op één ding, doe niet vanalles tegelijk. Mindfulness zou je hierbij kunnen helpen. Daarnaast is een stabiele suikerspiegel erg belangrijk. Bij een suikerdip kun je helemaal niet meer goed nadenken. Zorg dus voor een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon. Heb jij veel problemen met je geheugen? 

Een gebrek aan vitamines

Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je een gebrek hebt aan bepaalde vitamines, zoals vitamine C, vitamine B, selenium, foliumzuur en zink. Denk je dat dit bij jou het geval kan zijn? Laat je bloedwaardes dan controleren door de dokter. Nogmaals, voeding is belangrijk. 

Door verse, onbewerkte voeding te eten krijgt je lichaam (en dus ook je hersenen!) alle voedingsstoffen binnen die het nodig heeft. Ook een tekort aan vitamine D verlaagt de werking van het denkende brein. Omega 3-vetzuren en onverzadigde vetzuren uit walnoten, olijfolie en avocado zijn een belangrijk onderdeel van de celmembranen en dragen bij tot gezonde hersencellen.

Brainfog: mist in je hoofd overgang

Wat kun je beter niet doen bij brainfog?

Heb je last van brainfog tijdens de overgang? Stop dan met het drinken van alcohol, of beperk het tot één glas per dag. Overmatig alcoholgebruik heeft invloed op de frontale hersenkwabben. Deze zijn verantwoordelijk voor het sociale functioneren, de intellectuele vaardigheden en zelfcontrole. Stop ook met roken. Niet alleen heeft roken invloed op je longen, je hersenen hebben er ook geen baat bij.

Een gezonde leefstijl tijdens de overgang

Om klachten zoals brainfog binnen de perken te houden tijdens de overgang, is het belangrijk om een gezonde leefstijl aan te houden. Allereerst is het belangrijk om voldoende te bewegen. Zorg voor minimaal een half uurtje beweging per dag, dit is goed voor je hersenen. Misschien voel je je niet op je best tijdens de overgang, en heb je de neiging om jezelf terug te trekken. Hoewel het belangrijk is om voldoende tijd voor jezelf te nemen, is het ook belangrijk om sociale contacten te onderhouden. 

Dit houdt je geest levendig en helpt brainfog te verminderen. Veel vrouwen willen tijdens de overgang een paar kilo afvallen en gebruiken daarom light producten. Dit is echter geen goede manier om af te vallen of om gewicht te behouden. In veel light producten zit de stof aspartaam en andere chemische smaakstoffen. Deze leiden tot depressie, brainfog, duizeligheid, hoofdpijn, stofwisselingsproblemen en moeheid. Om gewichtstoename te vermijden zijn light producten niet de oplossing; je zin in zoet blijft bestaan en light producten verhogen je hongergevoel juist!

Voedingsadvies voor vrouwen in de overgang

De vraag is; wat kun je dan wel eten tijdens de overgang, om klachten als brainfog te verminderen? Veel vrouwen worstelen met deze vraag. Er bestaan veel verschillende verhalen over wat gezonde voeding is en wat niet. Ik kan me daarom voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. 

Ik kan jou helpen door middel van een persoonlijk voedingsplan. Ik geloof in natuurlijke producten, zonder toevoegingen zoals suikers en conserveringsmiddelen. Uit onderzoeken blijkt steeds maar weer dat diëten op de lange duur niet werken. Wat wel werkt is om je gehele voedingspatroon te veranderen, daar richten we ons dan ook op. Heb je interesse in een voedingsplan? Neem dan contact met mij op voor een gratis consult!

Direct contact

Gerelateerde informatie

In de kennisbank van Bianca Talens vind je tientallen waardevolle blogs die relevant zijn voor vrouwen in de overgang. Heb je bijvoorbeeld deze blogs al gelezen:

Over de schrijver
Mijn naam is Bianca Talens. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met je over afvallen in de overgang. Ik spreek uit ervaring. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Duidelijk uitleg geven is mijn kwaliteit. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op!
Reactie plaatsen