Pijnlijke eisprong of ovulatiesprong tijdens de overgang: wat nu?
Last van een pijnlijke eisprong of ovulatiesprong tijdens de overgang: wat nu?
4 min. leestijd

Last van een pijnlijke eisprong of ovulatiesprong tijdens de overgang: wat nu?

Een vrouw gaat in haar leven door een aantal fases waarbij grote hormonale veranderingen een rol spelen. Een van die fases is de overgang. Doordat de hormoonhuishouding verandert, kunnen vrouwen last krijgen van diverse klachten. De meest bekende klachten zijn opvliegers, nachtzweten, depressieve gevoelens en vaginale droogheid.

Een wat minder bekende klacht is een pijnlijke eisprong, ook wel ovulatiepijn genoemd. In dit blog gaan we wat dieper in op wat een pijnlijke eisprong precies inhoudt, maar laten we beginnen met de overgang. Wat is de overgang precies? Wat zijn de effecten van de overgang? En hoe past een pijnlijke eisprong hierin?

Wat is de overgang?

De gemiddelde leeftijd waarop een vrouw in de overgang komt is tussen de 45 en 55 jaar. Het is de fase waarin een vrouw onvruchtbaar wordt. Deze fase gaat gepaard met veel hormonale veranderingen, waardoor overgangsklachten kunnen ontstaan. Allereerst zullen de eierstokken minder oestrogeen gaan produceren.

Dit heeft gevolgen voor de hormonale balans in het lichaam van de vrouw. Het lichaam gaat op zoek naar een hernieuwd evenwicht. De termen overgang en menopauze worden nog weleens door elkaar gehaald, alsof het dezelfde betekenis heeft. Dit is echter niet het geval. De gehele verandering in het vrouwelijke lichaam als gevolg van het niet meer vruchtbaar zijn, heet de overgang.

De menopauze geeft alleen het moment aan waarop de laatste menstruatie plaatsvindt. De laatste menstruatie geeft aan dat de vrouw onvruchtbaar is geworden, maar dit is dus niet hetzelfde als de overgang.

Wat zijn de effecten van de overgang?

Het belangrijkste effect van de overgang is dat een vrouw van vruchtbaar naar onvruchtbaar gaat. Je kunt na de overgang dus niet meer zwanger raken. Hier blijft het echter niet bij. Omdat er zoveel hormonale veranderingen optreden in het lichaam van de vrouw, raakt het lichaam ontregeld. Hierdoor kunnen lichamelijke en mentale klachten ontstaan.

Mentale klachten kunnen zich uiten in een lusteloos gevoel of depressieve gevoelens. Stemmingswisselingen zijn ook niet ongewoon tijdens de overgang. Het is niet altijd makkelijk om met deze gevoelens om te gaan. Het ene moment voel je je vrolijk, en het andere moment zie je het leven niet meer zitten. Ook voor de omgeving is het vaak lastig om met deze wisselende emoties om te gaan.

Daarnaast kun je ook te maken krijgen met lichamelijke klachten. Denk dan bijvoorbeeld aan opvliegers, een vermoeid gevoel, hartkloppingen, hoofdpijn, pijnlijke borsten, duizeligheid en ovulatiepijn. Deze lichamelijke klachten ontstaan doordat de hormoonhuishouding verandert.

PIjnlijke eisprong of ovulatiesprong overgang

Pijnlijke eisprong tijdens de overgang

Vrouwen kunnen tijdens de overgang last krijgen van ovulatiepijn, ook wel een pijnlijke eisprong genoemd. De eisprong vindt normaal gesproken twee weken voor de menstruatie plaats.

Bij de ovulatie springt er een eitje los die in de eierstok terechtkomt. Vanaf dit moment kan de eicel bevrucht worden. Sommige vrouwen hebben tijdens de eisprong last van klachten als buikkrampen, een misselijk gevoel, hoofdpijn of pijn in de buik. Het verschilt per vrouw hoe erg deze klachten zijn. Heb je last van een pijnlijke eisprong? Dan kan dit een teken zijn dat je in de overgang zit.

Wat kun je doen tegen overgangsklachten als een pijnlijke eisprong?

Helaas kom je als vrouw niet onder de overgang uit, maar je kunt er zelf wel wat aan doen om overgangsklachten te verminderen of zelfs te voorkomen. Dit doe je door allereerst op je voeding te letten. Laat alcohol en koffie zoveel mogelijk staan en neem in plaats daarvan voldoende vitamines tot je in de vorm van groente en fruit. Daarnaast is het verstandig om veel te bewegen.

Vooral tijdens de overgang is dit erg belangrijk voor je. Heb je geen tijd of zin om naar de sportschool te gaan? Zorg er dan voor dat je minimaal een half uurtje per dag gaat wandelen. In principe is dat voldoende om je lichaam gezond en fit te houden.

Voedingsadvies voor vrouwen in de overgang

De overgang kan vervelende klachten met zich meebrengen, zowel lichamelijk als psychisch. Jouw voedingspatroon is daarom heel belangrijk tijdens de overgang. Bepaalde voedingsmiddelen zouden je bijvoorbeeld kunnen helpen om bepaalde klachten te voorkomen. Er bestaan veel verschillende verhalen over wat gezonde voeding is en wat niet. Ik kan me daarom voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik kan jou helpen door middel van een persoonlijk voedingsplan.

Aan de hand van jouw gezondheidsgegevens en bloedwaarden stel ik een voedingsplan op maat op. Mijn voedingsplan is gebaseerd op gezonde voeding; je vindt er daarom geen afslankpillen of eiwitshakes in terug. Ik geloof in natuurlijke producten, zonder toevoegingen zoals suikers en conserveringsmiddelen. Uit onderzoeken blijkt steeds maar weer dat di√ęten op de lange duur niet werken. Wat wel werkt is om je gehele voedingspatroon te veranderen, daar richten we ons dan ook op. Heb je interesse in een voedingsplan? Neem dan contact met mij op voor een gratis consult!

Direct contact

Gerelateerde informatie

In de kennisbank van Bianca Talens vind je tientallen waardevolle blogs die relevant zijn voor vrouwen in de overgang. Heb je bijvoorbeeld deze blogs al gelezen:

Over de schrijver
Mijn naam is Bianca Talens. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met je over afvallen in de overgang. Ik spreek uit ervaring. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Duidelijk uitleg geven is mijn kwaliteit. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op!
Reactie plaatsen