Buikpijn tijdens de overgang: wat nu? | Bianca Talens
Buikpijn tijdens de overgang: waarom heb je buikpijn?
6 min. leestijd

Buikpijn tijdens de overgang: waarom heb je buikpijn?

Tijdens de overgang gebeurt er veel in het lichaam van een vrouw. Je krijgt last van onregelmatige menstruaties, totdat de menstruatie in zijn geheel wegblijft. Je bent dan niet langer vruchtbaar. De overgang kan vele vervelende klachten met zich meebrengen, waaronder buikpijn. Buikpijn tijdens de overgang kan verschillende oorzaken hebben. 

Afhankelijk van deze oorzaak kan de buikpijn zich op verschillende plekken in je buik bevinden, bijvoorbeeld in je onderbuik of bovenbuik. De pijn kan ook variëren; je kunt een stekende pijn hebben, een doffe pijn, een zeurende pijn of last hebben van krampen. Waar wordt buikpijn tijdens de overgang door veroorzaakt? In dit blog leggen we het aan je uit.

Overgangsklachten en symptomen

Tijdens de overgang kunnen vervelende klachten ontstaan, zoals zweten, opvliegers en vaginale droogheid. Ook is de blaas in deze periode gevoeliger voor bacteriën, wat bijvoorbeeld een urineweginfectie kan veroorzaken of andere ontstekingen. De darmen reageren ook op de aanpassing van het lichaam, wat ervoor kan zorgen dat je last krijgt van diarree of obstipatie. Het hormoon oestrogeen neemt af tijdens de overgang. Oestrogeen regelt de vruchtbaarheid van een vrouw, maar is ook verantwoordelijk voor het verhogen van de stoelgang. 

Obstipatie, winderigheid en misselijkheid

Veel vrouwen herkennen dit al uit de tijd van de menstruatie; het spijsverteringsproces loopt niet synchroon vlak voor het begin van de menstruatie, wanneer het hormoonniveau daalt. Er kan dan een gevoel van volheid ontstaan, winderigheid of obstipatie, maar ook diarree en misselijkheid. Na de menstruatie verdwijnen deze symptomen vaak weer. 

Aan het begin van de overgang daalt het oestrogeenniveau permanent. Hierdoor kunnen de darmen trager gaan werken, waardoor de ontlasting langer in het lichaam blijft. Je krijgt last van obstipatie, omdat er meer vocht aan de ontlasting wordt onttrokken. Dit gaat gepaard met winderigheid en buikpijn. Als je geen veranderingen maakt aan je leefstijl, dan kan dit een terugkerend probleem worden.

Klachten buikpijn overgang

Buikpijn door blaasontsteking

Hormonale veranderingen of een verzwakt immuunsysteem zijn vaak de oorzaak van het ontwikkelen van een urineweginfectie of een blaasontsteking. Tijdens de overgang komt het vaker voor dat vrouwen een blaasontsteking ontwikkelen, al is de éne vrouw er gevoeliger voor dan de andere. Een blaasontsteking ontstaat met name wanneer het immuunsysteem verzwakt is. Je krijgt dan pijn bij het plassen. Er is dan een verhoogde kans op infecties. 

Diabetes kan dit veroorzaken, maar ook medicijnen, fysieke overbelasting of stress kunnen ervoor zorgen dat je immuunsysteem verzwakt raakt. Tijdens de menstruatiecyclus fluctueert de hoeveelheid oestrogeen. Lactobacillen zorgen voor een zure omgeving van de vagina. Om deze bacillen te laten groeien en vermenigvuldigen is er een bepaalde hoeveelheid oestrogeen nodig. 

Tijdens de overgang, wanneer het oestrogeen gehalte daalt, neemt het aantal lactobacillen af. Je vagina is dan minder beschermd tegen bacteriën. Dit kan resulteren in een urineweginfectie of een blaasontsteking, wat zorgt voor buikpijn in de onderbuik en rugpijn.

Buikpijn door hevige menstruaties

Een andere reden voor buikpijn tijdens de overgang is het ontstaan van hevigere menstruaties. Het begin van de overgang gaat gepaard met veranderende menstruaties. Voor sommige vrouwen uit zich dit in kortere menstruaties, andere vrouwen hebben juist meer last van bloedingen, waarbij er ook bloedstolsels kunnen voorkomen. Dit gaat gepaard met buikpijn.

Andere oorzaken van buikpijn

Er kunnen ook andere oorzaken zijn als je tijdens de overgang last krijgt van buikpijn, bijvoorbeeld door een veranderende bacteriële kolonisatie in de darm. Dit kan leiden tot winderigheid en buikpijn. De samenstelling van je darmflora verandert tijdens het ouder worden, de bacteriële diversiteit neemt af. 

Dit wordt veroorzaakt door een dalende oestrogeenproductie. Daarnaast zijn er nog tal van oorzaken die buikpijn kunnen veroorzaken tijdens de overgang, zoals een vleesboom, een ontsteking van de geslachtsorganen en psychische factoren. Het is bij aanhoudende buikpijn klachten altijd verstandig om je huisarts te raadplegen.

Buikpijn en overgang

Wat kun je doen tegen buikpijn tijdens de overgang?

Een gezonde leefstijl is belangrijk, helemaal tijdens de overgang. Een vezelrijk dieet en regelmatige lichaamsbeweging zijn de meest effectieve maatregelen tegen een trage darmwerking. Zorg er dus tijdens de overgang voor dat er vezelrijke producten aan je dieet worden toegevoegd, zoals volle granen, havermout, noten en peulvruchten. Drink daarnaast voldoende water, dit maakt de ontlasting zacht en bevordert de spijsvertering. 

Kom in beweging

Zorg er daarnaast voor dat je elke dag minstens een half uur wandelt. Beweging is erg belangrijk om je spijsvertering op gang te houden. Het eten van wit brood, witte pasta en suikerrijke producten werkt verstoppend; vermijdt dit dus zoveel mogelijk. Er zijn ook voedingsmiddelen die je een opgeblazen gevoel kunnen geven, waardoor je buikpijn krijgt. 

Denk dan bijvoorbeeld aan verschillende soorten kolen, maar ook peulvruchten staan erom bekend winderigheid te veroorzaken. Om buikpijn en spijsverteringsklachten te voorkomen kun je deze voedingsmiddelen het beste vermijden, of heel voorzichtig aan je dieet toevoegen.

diëtist in Gronigen

Voedingsadvies voor vrouwen in de overgang

De overgang kan vervelende klachten met zich meebrengen, zowel lichamelijk als psychisch. Jouw voedingspatroon is daarom heel belangrijk tijdens de overgang. Bepaalde voedingsmiddelen zouden je bijvoorbeeld kunnen helpen om bepaalde klachten te voorkomen. Er bestaan veel verschillende verhalen over wat gezonde voeding is en wat niet. Ik kan me daarom voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik kan jou helpen door middel van een persoonlijk voedingsplan. 

Aan de hand van jouw gezondheidsgegevens en bloedwaarden stel ik een voedingsplan op maat op. Mijn voedingsplan is gebaseerd op gezonde voeding; je vindt er daarom geen afslankpillen of eiwitshakes in terug. Ik geloof in natuurlijke producten, zonder toevoegingen zoals suikers en conserveringsmiddelen. Uit onderzoeken blijkt steeds maar weer dat diëten op de lange duur niet werken. Wat wel werkt is om je gehele voedingspatroon te veranderen, daar richten we ons dan ook op. Heb je interesse in een voedingsplan? Neem dan contact met mij op voor een gratis consult!

Gerelateerde informatie

In de kennisbank van Bianca Talens vind je tientallen waardevolle blogs die relevant zijn voor vrouwen in de overgang. Heb je bijvoorbeeld deze blogs al gelezen:

Over de schrijver
Mijn naam is Bianca Talens. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met je over afvallen in de overgang. Ik spreek uit ervaring. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Duidelijk uitleg geven is mijn kwaliteit. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op!
Reactie plaatsen