Last van een droge huid tijdens de overgang: wat doe je hieraan?
Last van een droge huid tijdens de overgang? Dit kun je eraan doen!
5 min. leestijd

Last van een droge huid tijdens de overgang? Dit kun je eraan doen!

Heb je last van een droge huid in de overgang? Dit is een klacht waar veel vrouwen last van hebben in de aanloop naar de menopauze. Je hormoonhuishouding verandert enorm tijdens de overgang, hierdoor kunnen vrouwen verschillende klachten krijgen. Maar dat betekent nog niet dat je er niets aan kunt doen. In dit blog kun je lezen wat je kunt doen aan een droge huid door de overgang.

Wat is de oorzaak van een droge huid in de overgang?

Alle veranderingen die je ondergaat tijdens de overgang komen door hormonen. Je bent op weg om onvruchtbaar te worden. Dat gaat gepaard met grote veranderingen in je hormoonspiegel. Je maakt bijvoorbeeld minder oestrogeen aan, dat is een vrouwelijk hormoon. Je moet je voorstellen dat de huid het grootste orgaan is. Deze bestaat uit drie lagen die continue vernieuwd worden. 

Oestrogeen zorgt voor vruchtbaarheid 

Oestrogeen speelt een belangrijke rol in de kwaliteit van je huid. Het is belangrijk voor het soepel en gezond houden van je huid. Zo is oestrogeen verantwoordelijk voor de aanmaak van huideigen vetten, zoals collageen en ceramiden. Doordat het collageen tijdens de overgang daalt wordt je huid droger en slapper.

nder bindweefsel, dus de huid wordt dunner

Door de afname van oestrogeen worden er minder stoffen aangemaakt die zorgen voor een strakke huid. Het bindweefsel onder de huid vermindert, waardoor de huid dunner wordt. Hierdoor krijgen invloeden als de zon, warm water en droge lucht meer vat op de huid en zal de huid droger worden.

Symptomen en gevolgen van een droge huid

Een droge huid kan zich op verschillende manieren uiten. Sommige vrouwen krijgen een droge huid met veel schilfers, wat vooral opvalt op de armen en benen. Daarnaast kun je ook andere gevolgen waarnemen in je gezicht, zoals meer rimpels en een hangende huid. Andere symptomen van droge huid zijn:

  • Een strakke en trekkende huid;
  • Regelmatig last van jeuk;
  • Schilferende huid of losse huidcellen;
  • De huid is rood en schraal.

De klachten beperken zich vaak niet alleen tot de huid. De afname van de vrouwelijke hormonen kunnen er ook voor zorgen dat je haar dunner wordt, daarnaast kun je bovendien last krijgen van vaginale klachten.

Droge huid door de overgang

Wat kun je doen tegen een droge huid in de overgang?

De overgang is onvermijdelijk en de kans dat je hierdoor klachten krijgt is ook zeer aanwezig. Dat wil nog niet zeggen dat je niets aan deze klachten kunt doen. Daarom geef ik je enkele tips tegen een droge huid:

  • Maak dagelijks gebruik van een gezichtscrème en bodylotion. Hiermee kun je de huid goed beschermen tegen invloeden van buitenaf;
  • Maak geen gebruik van een hete douche of bad. Dit zorgt ervoor dat de huid eerder droog wordt. Doe je dit wel, zorg dan dat je na het douchen je huid goed verzorgd.
  • Zorg voor een goed leefklimaat in huis. Vooral tijdens de wintermaanden wordt de lucht in huis vaak te droog onder invloed van de verwarming. Dit kun je tegengaan door bakjes met water aan de verwarming te hangen;
  • Stop met roken! Roken is erg slecht voor je, niet alleen voor je huid;
  • Zorg voor goede uv-bescherming tijdens de zomermaanden. Let ook goed op of je dagcrème een uv-filter bevat;
  • Beweeg regelmatig, dit zorgt voor een goede doorbloeding van de huid;
  • Eet gezond en gevarieerd.

De huid van binnenuit voeden

Onze huid zit aan onze buitenkant, maar de huid wordt van binnenuit gevoed. Daarom is het belangrijk om gezond te eten als je wilt dat je huid soepel en gezond blijft. Eet voldoende groenten en fruit, dat zijn de gezondste producten die er zijn. Daarnaast is het belangrijk om plantaardige vetten te eten, zoals noten, zaden en avocado. Zorg er ook voor dat je genoeg vocht binnenkrijgt, zoals water en thee. Richt je op 1,5 tot twee liter vocht per dag.

Begeleiding vrouwen in de overgang

Voedingsadvies voor vrouwen in de overgang

Wist je dat jouw voedingspatroon erg belangrijk is tijdens de overgang? Door het eten verminderen je overgangsklachten. Helaas bestaan er veel verschillende verhalen over wat gezonde voeding is en wat niet. Ik kan me daarom voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik kan jou helpen door middel van een persoonlijk voedingsplan. Mijn naam is Bianca Talens. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Ik begeleid vrouwen bij het afvallen tijdens de overgang.

Voedingsplan op maat

Aan de hand van jouw gezondheidsgegevens en bloedwaarden stel ik een voedingsplan op maat op. Mijn voedingsplan is gebaseerd op gezonde voeding; je vindt er daarom geen afslankpillen of eiwitshakes in terug. Ik geloof in natuurlijke producten, zonder toevoegingen zoals suikers en conserveringsmiddelen. Uit onderzoeken blijkt steeds maar weer dat diëten op de lange duur niet werken. Wat wel werkt is om je gehele voedingspatroon te veranderen, daar richten we ons dan ook op. Heb je interesse in een voedingsplan? Neem dan contact met mij op voor een gratis consult!

Direct contact

Gerelateerde informatie

In de kennisbank van Bianca Talens vind je tientallen waardevolle blogs die relevant zijn voor vrouwen in de overgang. Heb je bijvoorbeeld deze blogs al gelezen:

Over de schrijver
Mijn naam is Bianca Talens. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met je over afvallen in de overgang. Ik spreek uit ervaring. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Duidelijk uitleg geven is mijn kwaliteit. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op!
Reactie plaatsen