Wat te doen bij opvliegers in de overgang? Kun je ze voorkomen?
Wat is een opvlieger en en hoe ontstaat een opvlieger?
5 min. leestijd

Wat is een opvlieger en en hoe ontstaat een opvlieger?

‘Is het hier nou zo heet of ligt het aan mij?’ Herkenbaar? Dan is de kans groot dat je in de overgang bent. Opvliegers zijn één van de meest voorkomende klachten van vrouwen in de overgang. Het hoort er nu eenmaal bij. Of toch niet? Wist je dat je er zelf heel veel aan kunt doen om opvliegers en nachtzweten te verminderen?

Een opvlieger wordt ook wel eens een hot flush genoemd en het is een plotseling opkomend gevoel van intense warmte. Vanaf je borst breidt het zich uit tot over je hals en hoofd en in sommige gevallen je hele lichaam. Opvliegers zijn één van de meest kenmerkende symptomen van de overgang en het gaat gepaard met een scala aan lichamelijke reacties:

  • Je hart gaat als een razende tekeer;
  • Het bloed stijgt naar je hoofd;
  • Je krijgt het hartstikke heet;
  • De bloedvaten in je huid gaan als reactie daarop wijd openstaan;
  • Je hoofd en hals worden knalrood;
  • Het zweet breekt je aan alle kanten uit;
  • Na afloop voel je je koud en klam.

Opvliegers zijn erg vervelend en kunnen je dagelijkse functioneren flink beïnvloeden, ook al zijn ze onschuldig. Omdat ze vaak onverwachts komen, kunnen ze voor situaties zorgen waarin je je behoorlijk opgelaten voelt. Ook ’s nachts komen opvliegers voor, al wordt het dan nachtzweten genoemd. Dit beïnvloedt je slaap dusdanig, dat je er overdag last van hebt (vermoeidheid, slechte concentratie, etc.)

Zie ook: symptomen opvliegers

Het geslachtshormoon oestrogeen daalt in de overgang, waardoor de hypofyse van slag raakt. De hypofyse regelt onder andere je lichaamstemperatuur. Op onverwachte momenten denkt je lichaam dat je oververhit bent en zet dan direct het afkoel mechanisme in werking; je gaat zweten. Pas als het lichaam doorheeft dat afkoelen helemaal niet nodig is, dan eindigt de opvlieger.

Hoeveel opvliegers je hebt in de overgang verschilt van vrouw tot vrouw. Sommige vrouwen hebben iedere dag meerdere opvliegers, terwijl anderen een paar opvliegers per week hebben. Heb je last van hevige opvliegers? Dan kunnen ze wel vier tot vijf keer per uur optreden! Ongeveer 75% van de vrouwen heeft in de overgang last van opvliegers.
Ook de lengte van een opvlieger verschilt van vrouw tot vrouw. Gemiddeld duurt een opvlieger een halve minuut tot een minuut, maar de symptomen kunnen wel tot een kwartier aanhouden. Ongeveer twee jaar na de menopauze (dit is je laatste menstruatie) verdwijnen de opvliegers. Sommige vrouwen hebben een paar maanden last van opvliegers, terwijl ze bij andere vrouwen wel tien jaar kunnen aanhouden.

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die een gemiddelde mate van stress ervaren in hun dagelijkse leven, drie keer zoveel opvliegers hebben dan vrouwen die geen last hebben van stress. Vrouwen die zeer veel stress hebben, kunnen tot vijf keer zoveel opvliegers hebben.

Draag luchtige kleding van natuurlijke stoffen en draag het in laagjes. Zo kun je iets uittrekken als je het warm krijgt;

Leg schoon beddengoed en schone kleding naast je bed, zodat je snel kunt wisselen bij nachtelijk zweten;

Stop opvliegers door een glas ijskoud water te drinken, of leg een natte koude doek tegen de binnenkant van je polsen, ellebogen of de achterkant van je nek;

Zorg voor voldoende beweging. Als je regelmatig beweegt heb je minder last van opvliegers. En als je toch opvliegers krijgt, dan duren ze minder lang;

Vrouwen die last hebben van stress of niet lekker in hun vel zitten, hebben vaker last van opvliegers. Help je lichaam en geest te ontspannen en voorkom stress. Dit kun je doen door yoga, sporten of meditatie;

Vermijd voedingsmiddelen die opvliegers uitlokken, zoals koffie, alcohol of sterk gekruid eten. Eet wat vaker voedingsmiddelen die je door de opvliegers heen helpen, zoals:

  • ananas;
  • appel;
  • bloemkool;
  • broccoli;
  • wortelen;
  • aardappelen;
  • spruitjes;
  • anijs;
  • kruizemunt;
  • zoethout;
  • volkoren producten.

opvliegers in de overgang

Wist je dat jouw voedingspatroon erg belangrijk is tijdens de overgang? Zo zou je bijvoorbeeld opvliegers en nachtelijk zweten kunnen verminderen door bepaalde voedingsstoffen te vermijden. Door het eten verminderen je overgangsklachten. Helaas bestaan er veel verschillende verhalen over wat gezonde voeding is en wat niet. Ik kan me daarom voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik kan jou helpen door middel van een persoonlijk voedingsplan. Mijn naam is Bianca Talens. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Ik begeleid vrouwen bij het afvallen tijdens de overgang.

Voedingsplan op maat

Aan de hand van jouw gezondheidsgegevens en bloedwaarden stel ik een voedingsplan op maat op. Mijn voedingsplan is gebaseerd op gezonde voeding; je vindt er daarom geen afslankpillen of eiwitshakes in terug. Ik geloof in natuurlijke producten, zonder toevoegingen zoals suikers en conserveringsmiddelen. Uit onderzoeken blijkt steeds maar weer dat diëten op de lange duur niet werken. Wat wel werkt is om je gehele voedingspatroon te veranderen, daar richten we ons dan ook op. Heb je interesse in een voedingsplan? Neem dan contact met mij op voor een gratis consult!

Direct contact

In de kennisbank van Bianca Talens vind je tientallen waardevolle blogs die relevant zijn voor vrouwen in de overgang. Heb je bijvoorbeeld deze blogs al gelezen:

Over de schrijver
Mijn naam is Bianca Talens. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met je over afvallen in de overgang. Ik spreek uit ervaring. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Duidelijk uitleg geven is mijn kwaliteit. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op!
Reactie plaatsen