Premenopauze: wat is het en welke symptomen horen hierbij?
De premenopauze: wat is het en hoe herken je dit?
4 min. leestijd

De premenopauze: wat is het en hoe herken je dit?

De premenopauze wordt ook wel de pre-overgang genoemd; het is namelijk de periode voordat je voor het laatst ongesteld wordt. Je eierstokken stoppen in deze periode met het aanmaken van hormonen, waardoor je hormoonhuishouding gaat schommelen en je overgangsklachten kunt krijgen. De premenopauze begint voor iedere vrouw op een ander tijdstip; sommige vrouwen hebben er al last van wanneer ze begin dertig zijn, anderen pas wanneer ze eind veertig zijn en weer anderen merken er helemaal niets van.

Als je aan het begin van de premenopauze zit, dan is je menstruatie in de meeste gevallen nog regelmatig. Veranderingen in je menstruatiepatroon worden duidelijker naarmate je dichter bij de menopauze komt.

Je kunt merken dat je in de premenopauze zit door veranderingen in je menstruatie; je hebt bijvoorbeeld meer of minder bloedverlies, of je menstruaties komen korter op elkaar (of er zit juist een langere periode tussen). Heb je echt het idee dat je menstruatie duidelijk aan het veranderen is? Heb je last van opvliegers en nachtzweten? Dan kun je met zekerheid zeggen dat je in de premenopauze zit (ook wel peri-menopauze genoemd).

Je kunt de premenopauze herkennen aan verschillende symptomen. Sommige klachten zijn vaag en moeilijk te herkennen, anderen zijn duidelijk overgangsklachten. Tijdens de premenopauze kun je last hebben van mentale, fysieke en emotionele klachten.

Mentale klachten premenopauze

  • Depressieve gevoelens en neerslachtigheid
  • Hoofdpijn
  • ‘Mist’ in het hoofd
  • Verwarring
  • Concentratievermogen neemt af
  • Geheugenverlies
  • Nieuwe zaken aanleren is moeilijk
  • Overactieve gedachten
  • Je denksnelheid neemt af
  • Gekke dromen

Emotionele klachten premenopauze

  • Huilbuien zonder reden
  • Sneller geïrriteerd
  • Angstgevoelens
  • Paniekaanvallen
  • Sneller boos
  • Woedeaanvallen
  • Stemmingswisselingen

Fysieke klachten premenopauze

  • Opvliegers en nachtelijk zweten
  • Vaginale droogheid
  • Urineverlies
  • Verminderd libido
  • Gewrichtspijnen
  • Slapeloosheid en vermoeidheid
  • Haarverlies
  • Gewichtstoename
  • Onregelmatige menstruatie

Premenopauze: overgang, symptomen

In de overgang doorloop je verschillende fases, namelijk de perimenopauze (premenopauze), de menopauze en de postmenopauze. Elke fase gaat gepaard met andere overgangsklachten.

Perimenopauze

De perimenopauze loopt vanaf het moment dat je menstruatiepatroon aan het veranderen is, tot een jaar na de laatste menstruatie (de menopauze). Het eerste gedeelte van de perimenopauze is voor iedere vrouw anders; bij de één begint de menstruatie al te veranderen rond het 30e levensjaar, bij een ander pas als ze halverwege de 40 jaar zijn. Je kunt dus niet aangeven hoe lang de premenopauze duurt.

Menopauze

Het tweede gedeelte is wel voor alle vrouwen gelijk; precies een jaar na je laatste menstruatie heb je namelijk de menopauze bereikt. De term menopauze wordt vaak verward met de overgang, als in dat dit hetzelfde is, maar dat is niet het geval. De menopauze is een moment, een begrip voor de laatste menstruatie die een vrouw heeft. Je kunt dit dus ook pas na een jaar vaststellen. De overgang is de hele periode, van premenopauze tot postmenopauze.

Postmenopauze

Postmenopauze is de periode na de perimenopauze. Deze periode gaat in precies een jaar nadat een vrouw voor het laatst gemenstrueerd heeft. Op dat moment is het dus pas met zekerheid te zeggen dat de laatste menstruatie inderdaad de menopauze was. De postmenopauze houdt aan zolang je leeft. In al deze periodes kun je te maken krijgen met diverse klachten, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Een gezonde leefstijl en een uitgebalanceerd voedingspatroon kunnen je helpen om de overgangsklachten te verminderen.

De overgang kan vervelende klachten met zich meebrengen, zowel lichamelijk als psychisch. Jouw voedingspatroon is daarom heel belangrijk tijdens de overgang. Bepaalde voedingsmiddelen zouden je bijvoorbeeld kunnen helpen om bepaalde klachten te voorkomen. Er bestaan veel verschillende verhalen over wat gezonde voeding is en wat niet. Ik kan me daarom voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik kan jou helpen door middel van een persoonlijk voedingsplan.

Aan de hand van jouw gezondheidsgegevens en bloedwaarden stel ik een voedingsplan op maat op. Mijn voedingsplan is gebaseerd op gezonde voeding; je vindt er daarom geen afslankpillen of eiwitshakes in terug. Ik geloof in natuurlijke producten, zonder toevoegingen zoals suikers en conserveringsmiddelen. Uit onderzoeken blijkt steeds maar weer dat diëten op de lange duur niet werken. Wat wel werkt is om je gehele voedingspatroon te veranderen, daar richten we ons dan ook op. Heb je interesse in een voedingsplan? Neem dan contact met mij op voor een gratis consult!

Direct contact

In de kennisbank van Bianca Talens vind je tientallen waardevolle blogs die relevant zijn voor vrouwen in de overgang. Heb je bijvoorbeeld deze blogs al gelezen:

Over de schrijver
Mijn naam is Bianca Talens. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met je over afvallen in de overgang. Ik spreek uit ervaring. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Duidelijk uitleg geven is mijn kwaliteit. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op!
Reactie plaatsen