Plotselinge gewichtstoename tijdens de overgang; wat nu?
Plotselinge gewichtstoename tijdens de overgang; wat nu?
4 min. leestijd

Plotselinge gewichtstoename tijdens de overgang; wat nu?

Het is voor veel vrouwen normaal om tijdens de overgang aan te komen in gewicht. Sommige vrouwen komen een klein beetje aan, anderen een flink aantal kilo’s. Dit kan voor een vrouw erg vervelend zijn, maar het is nu eenmaal iets wat bij de overgang hoort.

Misschien beweeg je minder, eet je iets meer als gevolg van stemmingswisselingen, of misschien ondergaat je lichaam gewoon een aantal veranderingen. Tijdens de overgang neemt de hoeveelheid oestrogeen af en dit zorgt ervoor dat het niet zo gemakkelijk meer is om af te vallen.

Tijdens de overgang verandert je stofwisseling en dit zorgt ervoor dat je zwaarder kunt worden. Gelukkig hoef je niet bij de pakken neer te gaan zitten, want je kunt er zeker iets aan doen. Eet bijvoorbeeld iets minder, of ga juist gezonder eten.

Als je goed let op wat je eet, dan kun je al heel wat schade voorkomen. Daarnaast is het ook belangrijk om meer te gaan bewegen. Ga elke dag een stukje wandelen of fietsen. Vind je dit saai? Doe je het dan samen met een vriendin, of zoek een leuke sport uit die goed bij je past.

Zie ook: oorzaken van gewichtstoename tijdens de overgang

Hoogstwaarschijnlijk voel je je niet al te florissant tijdens de overgang en dan krijg je ook nog te maken met extra kilo’s. Waar komen die ineens vandaan? De kans is groot dat je niet zit te wachten op die plotselinge gewichtstoename. Je kunt echter wel proberen om je gewicht constant te houden. Voel je je vaak somber of depressief tijdens de overgang? En maakt je dit wat onverschillig ten opzichte van wat je naar binnen werkt?

Stop met ongezonde dingen eten

Het is belangrijk om daar nu mee te stoppen, want dit zorgt alleen maar voor extra problemen. Als je geen nee kunt zeggen tegen ongezonde dingen, als koek en chips, dan ga je zeker aankomen in gewicht. Neem in plaats daarvan een stuk fruit, een handje noten of gewoon een glas water. Dit zorgt voor extra energie.

Extra kilo’s meedragen is niet alleen vervelend, je gezondheid lijdt er ook onder. Feit is dat je nu eenmaal minder calorieën nodig hebt dan toen je jong was. Zorg er dus voor dat je je eetpatroon aanpast en ervoor zorgt dat je minder calorieën binnenkrijgt.

Welke dingen eet je wel tijdens de overgang?

Wat hierbij wel belangrijk is, is dat je de juiste producten eet, zodat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Stop bijvoorbeeld met het eten van kant-en-klare producten, en kies voor onbewerkte voeding, zoals groenten en fruit. Drink water in plaats van frisdranken en stop met het drinken van alcohol en koffie.

Plotselinge gewichtstoename overgang

Laat de gewichtstoename tijdens de overgang niet uit de hand lopen. Het is niet zo dat het er nu eenmaal bij hoort, je kunt er zelf iets aan doen als je niet tevreden bent met de extra kilo’s.

Je voelt je nu eenmaal een stuk prettiger als je wat minder kilo’s hebt om mee te dragen en daarnaast is het ook beter voor je gezondheid. Een gezond gewicht zorgt ervoor dat je tevreden bent met hoe je eruitziet, dat je voldoende energie hebt om te bewegen en om andere dingen te ondernemen.

De overgang kan vervelende klachten met zich meebrengen, zowel lichamelijk als psychisch. Jouw voedingspatroon is daarom heel belangrijk tijdens de overgang. Bepaalde voedingsmiddelen zouden je bijvoorbeeld kunnen helpen om bepaalde klachten te voorkomen. Er bestaan veel verschillende verhalen over wat gezonde voeding is en wat niet. Ik kan me daarom voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Ik kan jou helpen door middel van een persoonlijk voedingsplan. Aan de hand van jouw gezondheidsgegevens en bloedwaarden stel ik een voedingsplan op maat op. Mijn voedingsplan is gebaseerd op gezonde voeding; je vindt er daarom geen afslankpillen of eiwitshakes in terug. Ik geloof in natuurlijke producten, zonder toevoegingen zoals suikers en conserveringsmiddelen. Uit onderzoeken blijkt steeds maar weer dat diëten op de lange duur niet werken. Wat wel werkt is om je gehele voedingspatroon te veranderen, daar richten we ons dan ook

Direct contact

In de kennisbank van Bianca Talens vind je tientallen waardevolle blogs die relevant zijn voor vrouwen in de overgang. Heb je bijvoorbeeld deze blogs al gelezen:

Over de schrijver
Mijn naam is Bianca Talens. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met je over afvallen in de overgang. Ik spreek uit ervaring. Ik ben een nuchtere, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, noorderling. Duidelijk uitleg geven is mijn kwaliteit. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met mij op!
Reactie plaatsen